lørdag den 8. januar 2011

Godt nytår!

Først og fremmest godt nytår. Vejret er ikke ligefrem fantastisk i skrivende stund. Nogen vil måske mene, at det er dejligt med tøvejr, fordi så kommer sejlsæsonen nærmere. Selv foretrækker jeg en rigtig vinter i nogle måneder fremfor et halvt år med blæst og regn. Snevejr er også meget bedre til at drømme i. Sådan en gang gråt sjask virker ikke befordrende på min hjernes optimistcenter.

Hvad skal man så lave, medens man venter på sommer, sol og blødt vand? 

Virtuel kapsejlads måske? Jeg har for eksempel "sejlet" noget IOD, International One Design. Superlækker klassisk sejlbåd. Det ansporede mig til at læse den rigtige klasses historie og klasseregler. Meget interessant læsning. 
Klassens ide er af amerikansk oprindelse, men alle bådene bygges fortsat i Norge, og der er to flåder deroppe. Ideen til klassen kom, siger rygterne, egentlig fra træthed af Americas Cup cirkuset. Det er jo ikke blevet mindre siden, men allerede i trediverne var det åbenbart løbet løbsk. Vinderen var ikke den bedste, men den med den største pengepung.

De har de mest fantastiske klasseregler. Læs med her: http://www.internationalonedesign.org/home/iods---the-big-little-class

Se for eksempel reglerne om SEJL. Alle sejl laves af een sejlmager. Sejlene distribueres af klassens måler, og der bestilles eet sejl ad gangen, - til alle. Således sejler alle ikke bare med ens både - men også med ens sejl - endda af samme alder. Klassen tildeler simpelthen bådejerne et nyt storsejl det ene år, og en ny fok det næste. Det er da et spændende koncept, som er fuldstændig modsat AC halløjet.

Nogen gange spekulerer jeg på, om man skulle skille sig ud fra mængden og markere et intenst forhold til fair kapsejlads på samme måde i vores lille klub. Hvis alle sejl er ens, så bliver ræset vel bedre for de fleste. Desuden vil masseproduktion af sejl formentlig gøre sejlene væsentligt billigere. Uhadada. Det var to fordele allerede. Den tredje er, at bedre ræs i klassen giver flere bådejere. Den fjerde er, at bådene holder en bedre værdi. Gensalgsværdien er nu ikke ret vigtig, for hvem gider sælge sin 101? 

I debatten om klassebådsræs og såkaldte sportsbåde på bådmagasinet konkluderede man, at kun både, der planer i over 5 sekundmeter, er egnet til kapsejlads. Der fik jeg nær julesnapsen galt i halsen. Det betyder vel at 98% af den danske bådmasse er uegnet til ræs. Jow det øhh... Det er måske ikke hele sandheden. Man kan jo ræse i hvadsomhelst, - bare æskerne er ens. Gør planing ræs bedre? Hmm. Jeg ved det ikke, men jeg medgiver da gerne, at sejlads i såkaldte sportsbåde øger fokus på de gymnastiske egenskaber ved besætningen. Sådan er det vel også med mange andre både, Yngling, Soling og Finnjolle for bare at nævne et par stykker. 

Jeg er sikker på, at det er sjovt at sejle sportsbåd. Der er bare mange andre ting, sådan een ikke kan, og derfor er jeg stadig glad for min Aphrodite 101, og jeg er da også ret sikker på, at vores ræs er lige så sjovt. Vi skal bare have lidt flere både derud.  

Det kommer til sommer.

Godt nytår,
Morten

PS: P.t. sejles et stævne i IOD på nettet med mere end 30 teams i feltet. Der var åbningsfest forleden, og der er selvfølgelig en stor afslutningsfest med live musik og dans. Nu lider virtuel øl under indtil flere mangler; Den mest åbenlyse er, at de ikke slukker tørsten. Virtuel kapsejlads kan heller ikke matche ægte virkelig kapsejlads, men det er glimrende som tørtræning af regler og simpel taktik. Desuden er der som nævnt flere både, flere stævner og mere fest. Det skal vi også have. Hvis medlemmerne vil.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar

Vælg en profil eller vælg anonym, for at skrive en kommentar. Tast derefter kommentaren, og tryk på send kommentar.